torsdag 7 februari 2008

tjejerna mot killarna

Härom dagen presenterade jag mina uppsatsplaner för c-uppsatsen i antropologi. Den tentativa (torra) titeln löd: "Tjejerna mot Killarna" - hur genusstrukturer reproduceras i skolvärlden och hur de som avviker bemöts.

Jag kände att det här var minsann spännande, men gick det att genomföra? Är uppdelningen mellan tjejer och killar verkligen så markant i dagens skola, eller är det bara något som min problemsökande, genusfokuserande hjärna har hittat på?

Så idag jobbade jag i en skolklass (lågstadiet). Det första jag möts av är ett stort bråk på fotbolls planen, varför? Jo, fröknarna hade bestämt att fotbollsplanen skulle delas in i tjej respektive kill-dagar, och nu rådde delade uppfattningar om det var tjej eller kill-dag just denna dag. Kontentan i problemet var i alla fall att killarna ville spela fotboll och tjejerna leka andra lekar (flaggleken) som man behövde grusplanen till. Och då planen var för liten för att dela på mitten så löste man problemet med att fördela tillträdet på grusplanen på olika veckodagar.

Alltså, man valde att kalla dagarna för "Tjej-dagar" och "Kill-dagar". När det var tjejernas dag fick killarna vara med bara med tjejernas tillåtelse (de får alltså säga nej) och vice versa. Jag tyckte att det här kändes som en utmärkt idé. För, det hade ju varit så himla onödigt att istället fokusera på vilken aktivitet som "tjejerna"(flaggleken) eller "killarna" (fotboll) ville använda planen till. Det hade ju varit jätte dumt att kalla dagarna för "Flaggleks-dag" och "Fotbolls-dag" och låtit alla vara med oavsett kön och intresse.

På riktigt. Jag trodde inte att jag hade något belägg för min uppsatsidé och att den var onödig. Jag hade fel. Skolan borde skärpa sig. Jag tror inte på "boys will be boys" eller "girls will be girls" i alla fall inte fullt ut. Och är det inte irrelevant vilket jävla kön man tillhör. Låt barn vara barn istället!

Dagens Inköp
En tur och retur biljett till Paris innan februaris slut. Jag ska träffa min Sara, solen och ett gäng baugetter (fritt för tolkning)!

Dagens Humörhöjare
Fröken är ett levande begrepp. och inte nog med att all kvinnligpersonal i skolan kallas fröken i skolan, när också de biffiga männen på 20+ kallas fröken så kan man inte låta bli att dra på smilbanden.

Inga kommentarer: